Koen maakte de switch van 3.000 collega’s naar een team van negen collega’s. Zijn verhaal wil je zeker leren kennen.
Was er opeens een ‘aha-moment’?
Ik heb ruim twaalf jaar bij de Koninklijke Nederlandse Marechaussee gewerkt. In de laatste jaren op het opleidingscentrum als instructeur. Ik gaf er les in verschillende vakken en ben uiteindelijk ook in de wereld van elektronisch leren gerold. Ik verdiepte me erin en heb voor defensie e-learnings opgezet. Dat vond ik zo leuk, dat wilde ik blijven doen. Maar binnen de defensie blijf je nooit langer dan drie jaar op dezelfde positie. Ik moest iets anders gaan doen en dat wilde ik niet. Dus toen ben ik om me heen gaan kijken en zag ik de vacature voor een specialist e-learning bij AHA Leermiddelenbouwers. Het klikte direct en inmiddels zijn we ruim zeven jaar verder.
Hoe was die overgang?
De stap naar AHA Leermiddelenbouwers was best een grote stap. Ik ging van 3.000 collega’s naar een team van negen mensen. Maar ook al zijn wij een kleine organisatie, we hebben te maken met een grote klantengroep. We bedienen veel studenten en cursisten waardoor het niet voelt als een klein bedrijf.
Je bent een doorgewinterde specialist e-learning. Waar moet een professionele elektronische leeromgeving (ELO) aan volden?
Een goede ELO moet voldoen aan zeven gouden criteria. Om maar een paar criteria te noemen:
- Een klant moet eenvoudig een cursus kunnen aanmaken en inrichten
- Er moet een goed mailsysteem zijn zodat je cursisten op de hoogte kunt houden bij nieuwe content of mededelingen
- Het systeem moet kunnen meegroeien met de organisatie
- En de beveiliging moet op orde zijn
Het begint vaak klein maar we merken dat als organisaties eenmaal de smaak van e-learning te pakken hebben, het dan snel groeit. Daar moet een ELO op voorbereid zijn.
Wat is aantrekkelijk aan e-learning?
We zien in de praktijk dat veel bedrijven, ook de grotere, nog niet gestructureerd werken en vaak nog op papier. Als iemand dan met pensioen gaat of de organisatie verlaat dan is het elke keer weer een zoektocht naar informatie. Een ELO biedt een systeem waarmee je informatie op één centrale plek opslaat. Je houdt de scholing van medewerkers bij en weet precies waar ze staan en waar nog aan gewerkt moet worden. Je hebt bovendien altijd een accuraat overzicht van welke certificaten er in huis zijn.
Wat nemen jullie klanten uit handen?
Onze klanten hebben geen technische kopzorgen. Moodle, het platform achter onze elektronische leeromgevingen, is een grote open source community. Er komen maandelijks updates. Wij voeren verbeteringen continu door en houden het systeem up to date. En we zijn altijd snel met het oplossen van problemen. Dat krijgen we altijd terug te horen en is een echt pluspunt van AHA Leermiddelenbouwers.
Wat zijn nog meer pluspunten?
Het feit dat we zo dicht op de groene doelgroep zitten. Mijn collega’s komen zelf uit de ‘groene’ wereld en hebben veel ervaring met wat klanten willen. Daardoor kunnen we leersystemen op maat maken.
Hoe zie je het vak in de toekomst ontwikkelen?
Ik sta er steeds weer van te kijken hoe weinig bedrijven nog gebruikmaken van een ELO. Je zou anders verwachten. Zeker na corona. Voor AHA Leermiddelenbouwers ligt er dus nog een hele markt om te ontginnen. We zijn ook bezig met het verder uitrollen van nieuwe technieken. Zoals de introductie van een VR-bril waarmee het voor studenten mogelijk wordt om bijvoorbeeld het hele jaar rond snoeitechnieken te leren.
Waarom doen bedrijven nog weinig met e-learning?
Het is onbekend en soms ervaart men een drempel. Vooral in de groene sector vindt men het spannend. Ik moet het systeem aan de voorkant zo makkelijk mogelijk maken. Daarom zijn die zeven gouden criteria zo belangrijk. Ze staan aan de basis van wat een bedrijf nodig heeft. Ik maak een demo voor klanten waar we naartoe gaan. Zo krijg je een betere indruk van de look en feel. Door het echt te zien wordt een klant enthousiast. ‘Hee, kan dat ook! ‘Hee, dat is wel heel makkelijk’. Als we een ELO ontwikkelen, doen we dat ‘agile’, samen met de klant. Steeds maken we kleine stapjes en nemen de klant mee naar het eindproduct voor de ultieme Aha-erlebnis.
Aan de slag met een elektronische leeromgeving?
Wil je een nieuwe elektronische leeromgeving laten opzetten of heb je ondersteuning nodig bij het beheer ervan? Neem dan vrijblijvend contact op om de mogelijkheden te bespreken. We adviseren je graag.