Er zijn verschillende soorten motivatie. Zo heb je de extrinsieke motivatie en de intrinsieke motivatie. Extrinsieke motivatie komt door externe factoren, bijvoorbeeld een sticker die je vroeger kreeg als je jouw huiswerk goed had gemaakt. Intrinsieke motivatie is een motivatie van binnenuit, iets wat jij echt interessant vindt. Dit is een motivatie die je graag zou willen stimuleren bij bijvoorbeeld leerlingen of werknemers, want een intrinsieke motivatie zorgt vaak voor betere leerresultaten. Hoe kun je deze vorm van motivatie nu verhogen?
Zelfdeterminatietheorie
Een belangrijke theorie die we kunnen gebruiken om intrinsieke motivatie te verhogen is de zelfdeterminatietheorie. In deze theorie gaat het om drie psychologische basisbehoeften: autonomie, het gevoel van competentie en sociale verbondenheid. Wanneer aan deze behoeftes wordt voldaan, dan is de intrinsieke motivatie het hoogst.
Autonomie
De behoefte aan autonomie in deze theorie houdt in dat mensen het gevoel van regie willen hebben. Het gevoel van controle over je eigen leven, gedrag en doelen. Dit betekent niet dat je niet om hulp kan vragen aan anderen, maar je eigen keuzes kunnen maken is belangrijk voor je motivatie. In een e-learning kan dit bijvoorbeeld zijn door verschillende manieren van leren aan te bieden. Zowel video’s als tekst of keuzeopdrachten. Flexibele modules waarbij je zelf heen en weer kunt scrollen en je volgorde van leren kan bepalen.
Gevoel van competentie
Het ervaren van iets kunnen en vooruitgang boeken draagt ook bij aan de intrinsieke motivatie. Het gevoel dat je een uitdaging aan kan geeft zelfvertrouwen en meer motivatie om iets te proberen. Vertrouwen in je eigen kunnen draagt bij aan deze motivatie. In een e-learning bereiken we dit door uitdagende opdrachten toe te voegen die wel haalbaar zijn voor het niveau. Duidelijke leerdoelen aan het begin van de e-learning geven ook duidelijkheid waar je naartoe werkt!

Verbondenheid
De sociale verbondenheid met anderen speelt in intrinsieke motivatie ook een rol. Het gevoel van ergens bij horen en een connectie hebben met anderen kan de motivatie verhogen. Dit is iets lastiger om te creëren in een e-learning die je zelf kunt volgen vanuit huis. In onze e-learning modules kunnen wel grotere groepen gekoppeld worden aan lessen waardoor je met meerdere mensen dezelfde e-learning kunt volgen. Daarnaast kunnen er ook groepsopdrachten of competities worden toegevoegd.
De theorie in de praktijk
De kracht van e-learning zit niet alleen in de techniek, maar ook in het inzetten van psychologische technieken. Door een e-learning zo aan te passen dat lerenden zich autonoom, competent en verbonden voelen, kunnen we de motivatie om te leren zo veel mogelijk stimuleren! Motivatie gekregen om een e-learning te ontwikkelen? Neem vrijblijvend contact met ons op!
Geef een reactie