Het ARCS-model: zo ontwerp je motiverende e-learning

Door

in ,

Veel leerlingen beginnen enthousiast aan een les of e-learning, maar halverwege zakt de motivatie weg. Deze lessen zijn informatief, maar niet altijd motiverend. Hoe kun je nu toch het enthousiasme en de motivatie van de leerling behouden? Hiervoor kijken we in deze blog naar het ARCS-model. Door dit model toe te passen op de e-learning kun je de motivatie beter behouden!

Attention – Aandacht trekken

Allereerst is het belangrijk om de aandacht te trekken. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een korte anekdote en het gebruik van humor. Maar je kunt hierbij ook denken aan een leuke video of interactieve afbeelding. Een kort spelletje kan ook helpen om de aandacht te trekken.

Relevance – Relevantie

Voor de motivatie is het belangrijk dat de leerling weet waarom het materiaal relevant is. Het kunnen relateren aan het eigen leven of persoonlijke doelen is daarbij van belang. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het benoemen van toepassingen in de toekomst. Waarvoor is het echt nodig dat de leerling dit leert?

Confidence – (Zelf)vertrouwen

Wanneer je zorgt voor haalbare stappen en duidelijke doelen in de e-learning zal de motivatie van de leerling beter op peil blijven. Het is belangrijk dat het niveau aansluit bij de leerling: het moet haalbaar zijn maar wel voldoende uitdaging bieden. Dit kun je bijvoorbeeld uitbreiden door wat extra uitdagingen toe te voegen aan de e-learning. Mochten leerlingen daar aan toe zijn dan kunnen ze verdiepende opdrachten doen. Daarbij kun je voortgang inzichtelijk maken met bijvoorbeeld een progressiebalk onderaan de e-learning. Een succeservaring kan ook ontstaan door opdrachten met duidelijke feedback die op het juiste niveau zitten.

Satisfaction – Tevredenheid

Het laatste onderdeel van het ARCS-model is de tevredenheid. Je geeft de leerling een gevoel van voldoening en misschien zelfs beloning aan het einde van de e-learning. Sluit af met een positieve ervaring, bijvoorbeeld door gebruik te maken van een concrete toepassing of een compliment. Denk hierbij aan een praktijkopdracht of een certificaat voor het voltooien van de e-learning.

Toepassing van het ARCS-model

Wij van AHA leermiddelenbouwers passen dit soort belangrijke modellen toe in onze e-learning. De hierboven genoemde voorbeelden kom je regelmatig bij ons tegen! Geïnteresseerd in een e-learning waarin deze principes zijn verwerkt? Neem vrijblijvend contact met ons op!


Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *