Het is weer bijna Kerst, wat betekend dat veel mensen vakantie hebben. Een fijne periode, maar het opstarten na de kerstvakantie is vaak weer even wennen. Wat heb je ook alweer geleerd voordat je op vakantie ging? Hoe kan het dat je alles nu weer vergeten bent? Of dat je leerlingen ineens niets meer lijken te hebben onthouden…. In deze blog leggen we dit uit aan de hand van de vergeetcurve van Ebbinghaus.
Vergeten hoort bij leren
Vergeten is een volkomen natuurlijk proces. Wanneer informatie niet wordt gebruikt, opgehaald of toegepast zal het langzaam vervagen. De Duitse psycholoog Hermann Ebbinghaus beschreef dit proces met zijn bekende vergeetcurve.
Deze curve laat zien dat nieuwe informatie relatief snel wordt vergeten, met name in de eerste 20 minuten tot één uur na het leren. Na een paar dagen vlakt het tempo van vergeten weer af. Dit gebeurd tenzij de informatie tussentijds wordt herhaald of actief wordt opgehaald.
Bij meerdere herhaalmomenten zie je dat het vergeten minder snel gaat: de vergeetcurve daalt minder sterk. Met andere woorden: herhaling maakt het geheugen sterker.
Leren is niet een eenmalig moment
Leren heeft tijd nodig. Herhaling is daarom een essentieel onderdeel in onderwijs, en dus ook van e-learning. Het laten terugkomen van eerder behandelde stof, het voortbouwen op bestaande kennis en het bewust plannen van herhaalmomenten zijn hierbij van groot belang.
Begrippen en vaardigheden kunnen bijvoorbeeld meerdere keren terugkomen, steeds in een andere context. Zo wordt kennis niet alleen herhaald, maar ook verdiept en beter toepasbaar.

Hoe werkt dit in een e-learning?
In e-learning kunnen we hier bewust rekening mee houden. Zo kunnen we meerdere modules ontwikkelen die logisch op elkaar aansluiten, waarbij kernbegrippen steeds opnieuw terugkomen. Ook kunnen opfrismomenten worden ingebouwd, zodat lerenden na verloop van tijd worden uitgenodigd om hun kennis opnieuw op te halen.
Daarnaast biedt e-learning het voordeel dat lerenden altijd kunnen terugkijken naar eerder behandelde stof. Dat betekent dat je ook na een vakantie, zoals de kerstvakantie, even kunt terugbladeren, herhalen en je kennis weer kunt opfrissen.
Door leren niet te zien als een eenmalige activiteit, maar als een proces over tijd, sluit e-learning goed aan bij hoe het brein werkt. Vergeten na de vakantie is dus geen probleem, maar een kans om het leren opnieuw te versterken.
Sparren na de Kerst?
Na de vakantie een keertje sparren? Bij AHA leermiddelenbouwers hebben we al ruim achttien jaar ervaring met het ontwikkelen van succesvolle e-learning modules. Wij zetten graag een e-learning in elkaar die vergeten beperkt! Neem gerust contact met ons op. We denken graag met je mee.



Geef een reactie