Voor ons bij AHA-leermiddelenbouwers is het een belangrijke afweging hoe wij het ontwerp van een e-learning eruit laten zien. De keuzes van de klant spelen hierbij natuurlijk een rol, zoals bijvoorbeeld de kleuren of huisstijl. Toch is onze eigen expertise ook niet onbelangrijk. Kies je bijvoorbeeld voor een heel mooi maar ingewikkeld design of hou je het simpel? In deze blog gaat het over de cognitive load theory – ofwel: de belasting van het brein.
Wat is de cognitive load theory?
De cognitive load theory stelt dat ons werkgeheugen maar beperkt is en dat wanneer deze vol raakt het leren minder effectief wordt. Ons doel is om dit werkgeheugen optimaal gebruiken voor het leren van onze e-learnings, maar daarvoor moet de cognitieve belasting van de leeromgeving laag zijn. De leerdoelen en de leeromgeving moeten goed op elkaar aansluiten zodat er effectief geleerd kan worden.

Hoe krijgen we een effectieve leeromgeving?
Elke leeromgeving bevat externe cognitieve belasting. Deze is bijvoorbeeld hoog wanneer er veel irrelevante onderdelen in de e-learning zitten. Denk hierbij aan animaties, (bewegende) figuren of plaatjes die niets toevoegen aan het begrijpen van de lesstof. Hoewel het hierdoor verstandig lijkt om alles zo simpel mogelijk te houden is dat ook niet de oplossing. Het is namelijk zo dat interactieve onderdelen de gebruiker van een e-learning ook kunnen motiveren in het leren.
Wat is nu de oplossing: ingewikkeld of toch simpel?
Er is geen makkelijk antwoord op de vraag of een e-learning nu zo simpel mogelijk moet zijn, of juist complexe of interactieve onderdelen moet bevatten. We willen een te hoge externe cognitieve belasting voorkomen maar de gebruiker van de e-learning geïnteresseerd en gemotiveerd houden. Het is dus een weloverwogen keuze die moet aansluiten bij de leerdoelen en wensen van de klant.
Onze expertise
Met de expertise en ervaring binnen het team van AHA-leermiddelenbouwers kunnen wij goed ondersteunen en helpen in het maken van deze afwegingen. Zo zorgen we samen voor een leeromgeving die niet alleen aantrekkelijk is, maar ook bijdraagt aan effectief leren.
Geef een reactie