De vakantie zit erop en we moeten allemaal weer even opstarten op werk of school. In deze overgangsfase is het logisch dat er af en toe iets mis gaat. Misschien zijn er wel wat routines of systemen veranderd waar je nog aan moet wennen. Een foutje is dan zo gemaakt. Maar wat doe jij als je een fout maakt? Vertel jij het meteen aan anderen of houd je het liever voor je? Wat is eigenlijk de beste aanpak?
Leren van fouten
Een fout maken voelt natuurlijk heel vervelend, maar het kan iedereen gebeuren. Van fouten kun je gelukkig ook veel leren. Een leerproces is het verbeteren van je acties doordat je kennis en begrip opdoet. Het is dus belangrijk dat je begrijpt wat er is misgegaan en er kennis over kunt opdoen.
Door fouten te bespreken met collega’s of klasgenoten in een open gesprek vergroot je niet alleen je eigen inzicht, maar stimuleer je ook het gezamenlijke leerproces. Bovendien kan het voor je werkplek een goede kans zijn om te verbeteren. Misschien is de fout wel onderdeel van het uitvogelen van innovaties, tactieken of aanpak op de werkvloer. In zulke situaties is vallen en opstaan cruciaal.

Tolerantie naar fouten
Als een ander een fout maakt is het soms lastig om daar niet direct over te oordelen. Toch is het belangrijk om een veilige omgeving te creëren waarin open gesprekken over fouten mogelijk zijn. Als er namelijk het gevoel ontstaat dat fouten niet gemaakt mogen worden zullen gesprekken minder open en daardoor minder bevorderlijk worden voor het leerproces. Het is dus waardevol om je fouten toe te geven, er open over te praten en er daardoor van te kunnen leren!
Fouten in e-learning
Bij het ontwikkelen van een e-learning zorgen wij ervoor dat fouten veilig gemaakt kunnen worden. Door oefenvragen toe te voegen met een duidelijke uitleg bij een fout antwoord, geven we elke deelnemer de kans om gericht te leren. Zo creëren we een leeromgeving waarin fouten maken mag, feedback direct volgt en kennis echt blijft hangen.
Wil je met ons samenwerken? Neem gerust contact met ons op. We voeren graag open en bevorderlijke gesprekken over hoe leren beter kan – mét ruimte voor fouten!
Geef een reactie